Kepsdebattens död

Äntligen har jag funnit det jag behöver för att en gång för alla ta död på kepsdebatten i skolan. Jag vet i och för sig inte om den varit så speciellt livskraftig sen de smarta mobiltelefonerna klev in i våra liv på allvar och tog över debatten om att vara eller inte vara i klassrummet. Men även mobildebatten kan få vila i frid när du läst och tittat igenom följande sida: Lär om teknikstöd. Hemsidan är ett utbildningsmaterial som är framtaget av Hjälpmedelsinstitutet genom regeringsuppdraget Teknikstöd i skolan och där finner du konkret material om hur elever med kognitiva svårigheter kan stödjas genom olika form av teknikstöd eller andra metoder. Så klicka genast in på sidan och kolla filmer och läs samlade tips. Om du är lärare kan du säkert identifiera händelser och likheter med din vardag i skolan och hitta situationer i filmerna som du känner igen från arbetet med dina elever.

20131030-213659.jpg

Språknedsättning

Hel dag med mina kollegor på Riksgymnasiet – Tullängsskolan, Virginska och Risbergska. Inbjuden talare var legitimerad logoped Hanne Uddling som föreläste under förmiddagen om elever med språkstörning. Hanne började med att faktiskt sätta ljuset på begreppet språkstörning och föreslog att vi istället skulle benämna funktionshindret med språknedsättning (trots att den medicinska termen är språkstörning). Hon jämförde det med t ex hörselnedsättning och tyckte att vi alla skulle försöka jobba in ett nytt begrepp när vi pratar om detta funktionshinder.

Hanne gick sen vidare till att rita följande bild på tavlan: Ljud/Ord/Grammatik/Pragmatik och förklarade att för en generell språkstörning/språknedsättning så ska alla nivåer ha en skada men att det finns gradskillnader och återigen jämförde hon med ett annat exempel, hur musikalisk man kan vara eller motsvarande ”funktionshinder” att vara helt tondöv eller bara sjunga lite falskt när man är trött.

IMG_1805

Under hela föreläsningen pratade hon om vårt språk som livsviktigt och hon liknade vårt användande av språket som ett stort bibliotek, med bokhyllor, lånedisk och en bibliotekarie som hela tiden ”jobbar åt oss” och hämtar rätt ord, begrepp, bok i vårt bibliotek för att tolka ord och sammanhang. Vid en språknedsättning är det just i ”biblioteket” problemet ligger, kanske dålig kvalitet på bokhyllorna, för få bokhyllor, för kort lånedisk som ska hantera alla beställningar eller kanske en bibliotekarie som blir trött i fötterna och måste vila med jämna mellanrum.

Hanne gav oss många handfasta tips under föreläsningen bl a att använda de tidsenliga lärverktyg som finns att tillgå. ( Länktips: Logopeden i skolan ) Hon pratade också mycket och länge om bildstöd och att träna eleverna att visualisera ord, begrepp och sammanhang. Vidare så pratade hon sig varm om flippat klassrum för att elever ska kunna titta igenom en film så många gånger som precis hen behöver för att ta till sig materialet och sist men inte minst; vikten av att ta små korta pauser, så att ”bibliotekarien” kan få vila sina fötter en stund och ladda om.

Det var min sammanfattning av en lång och givande dag där även gruppdiskussioner under eftermiddagen fick stor plats. Det jag tar med mig från idag är framförallt två saker som hon sa:

  •       Det som är bra för elever med språknedsättning – är bra för alla elever!
  •       Med rätt inställning kommer man långt!

Två saker att hålla sig fast vid när vardagens vindar blåser hårt kring oss och man känner sig förvirrad och inte riktigt vet var man ska börja.

Vintertid & Vinterdäck

Vilken lång helg! Tänk vad en timme extra kan göra för balansen. Hann sova lite extra, skriva in alla omdömen, byta till vinterdäck på bilen och jogga en sväng i den milda höstluften. Dessutom hittade jag hårddisken med alla filmer från barnens första år, allt från första stegen och smakportioner till discodans i köket med träslevarna i högsta hugg. Varför skriver jag då detta här kan man undra. Ja, jag vet inte riktigt själv men det här är ju också en del av livet. Mest jobb här annars men jag vill inte glömma bort det andra också. Det riktigt viktiga…och jag påminner mig själv om ett viktigt beslut jag tog för två år sen.

Precis två år är det sen jag valde om och valde att hoppa av och börja om. Jag visste inte då vart det skulle leda men det blev ju bra. Jag sökte mig tillbaka till läraryrket efter åtta år som projektledare/chef och i början var det tufft att börja om. Slumpen ledde mig till Riksgymnasiet, en helt ny värld och miljö, som i början skrämde mig, men som strax började utmana mig på riktigt. I backspegeln ser jag att det som först kändes konstigt och ovant blev bra och vidgade mitt perspektiv. Jag har också på riktigt insett hur mycket jag har att lära mig och hur mycket som jag inte kan. Därför ser jag fram mot läsårets alla tillfällen till lärande, i vardagen eller som i morgon då vi har 1-1 workshop på Tullängsskolan på höstlovets första dag. Fylla på och utöka, hitta nya områden att utforska. Världens bästa jobb har jag och trots kyligare tider, mörker och vintertid så vill jag inte gå i ide som björnen eller lämna landet som fåglarna. Nej nu tar vi vara på höstlovet och laddar in ny kunskap och energi med några studiedagar följt av ett par sköna lovdagar.

20131027-211021.jpg
Foto: © Eva Hjortsberg Deermountaindesign

Kollegialt lärande – här och där

Fredag med kvalitetsutvecklarna och min och Fredriks dag, dvs vår tur att hålla i agendan och planera innehållet. Vi valde Kollegialt lärande – här och där som tema och rubriken syftar på det kollegiala lärandet i kvalitetsutvecklargruppen (här) och det arbete vi gör ute på våra uppdrag (där) på Navet, Lillån och Glanshammars skola.

Som kvalitetsutvecklare arbetar vi i mindre team i våra uppdrag och dessa grupper fick idag i uppgift att samtala kring veckan som gått med ett annat team som lyssnade tyst under 6 minuter. Kommande 6 minuter fick lyssnande team ställa klargörande frågor och reflektera över vad de hört. Sista 3 minuterna sammanfattade teamet som var i fokus slutsatser och lärdomar att ta med in i nästa veckas arbete. Efter dessa 15 min bytte grupperna roller med varandra och upprepade metoden ytterligare en gång. Vid återsamlingen i stor grupp sammanfattade vi våra slutsatser och avslutade med en utvärdering av modellen vi prövat i webb-verktyget Socrative.

Utvärderingen sammanfattade många fördelar med modellen men även några utvecklingsområden som vi tar med oss och som kan förfina modellen om vi använder den igen, i kvalitetsutvecklarsammanhang eller ute på våra uppdrag eller kanske i vår egen skolvardag som lärare och kollega. Kommentera gärna inlägget med fler idéer om hur ni jobbar med kollegialt lärande på Er skola.

20131025-213908.jpg

Ingen vanlig dag

En torsdag i oktober, lektionsfri för att egentligen arbeta med mina andra två uppdrag, kvalitetsutvecklare och matematikhandledare. Så passande att då bli inbjuden, tillsammans med en elev och rektor, till miljöpartiets kontor på Vasatorget för att prata skola i allmänhet och riksgymnasiet i synnerhet med deras språkrör Gustav Fridolin.
Över en kopp kaffe pratade vi om hur skolan kan jobba med aktuell forskning, vad lärare behöver för att stanna kvar i yrket, hur specialpedagogik som lyfts in i klassrummet kan gynna alla elever, hur riksgymnasiet idag fungerar och vilka behov elever som finns i vår verksamhet har. Eleven som jag tagit med till detta samtal fick också chansen att sammanfatta vad som är viktigast i skolan: ”Att lärarna är bra och att de ger oss kunskap” – vilket sammanfaller med vad forskningen säger.

En lärorik förmiddag för mig, för min elev och förhoppningsvis även för Gustav och hans partikamrater… och i bilen hem från mötet fortsatte jag och min elev prata politik. Detta resulterade i en konkret idé om ett riksdagsbesök med hans klasskamrater. Hoppas vi kan göra verklighet av detta inom kort.

Hemma igen satte jag mig för att skriva färdigt höstterminens omdömen. Det är ju svårt och jag prövar och vrider och vänder på mina formuleringar. Många elever får omdömen med liknande formuleringar och efter att prövat olika sätt att skriva har jag kommit fram till att utgå från följande modell där varje mening börjar: ”Du kan…. Du behöver utveckla…. Det kan du göra genom att…” Tänker att genom dessa formuleringar så blir omdömet både summativt (du kan) och formativt (du behöver utveckla… genom att)

20131024-190218.jpg

Men dagen var inte slut här. Efter att ha filat på mina omdömesformuleringar cyklade jag vidare till mitt lärargäng på Navet som jag handleder i matematiklyftet. Idag fick de reflektera över aktiviteter där de planerat att använda flera uttrycksformer (bild, symboler, situationer, ord och laborativa material). Intressanta diskussioner där alla årskurser från 1 till 9 samt även språkklassen ingår vilket ger ett underbart diskussionsklimat när lärarna från olika stadier delar med sig av sina tankar, arbetssätt och idéer.

En innehållsrik dag avslutades sen tillsammans med familjen som firade mig med hämtmat och tårta. Kan en födelsedag bli bättre? Tror inte det. Tack alla inblandade.

20131024-190310.jpg

Snart halvtidsvila

Höstlov i sikte. Halvtid i höstterminen och tid för lite avstämning. Hur gick det med 50+30+20? Blev det verkligen 100? Ja på ett sätt så funkar det ju faktiskt så. De dagar jag är på Tullängsskolan, måndagar och tisdagar, så är jag verkligen där och försöker vara närvarande i min undervisning, mina elever och mina kollegor. Onsdagar på Glanshammar försöker jag på samma sätt att se den vardagen med pigga ögon, men det är för lite tid. Jag skulle vilja vara där mera, vara närmare eleverna och lärarna. Lära mig mer om deras vardag och dela deras tankar och höra mer av deras reflektioner. Men nu är det bara en dag i veckan och jag får nöja mig. Det går bra i bland men ibland känns det frustrerande att vi har så lite tid tillsammans. Torsdagar fylls med inläsning och div. planering av mina olika uppdrag, ibland på egen hand, ibland med min kvalitetsutvecklarkollega Fredrik. Dagen avslutas med matematiklyftet på Navet med ivriga och lärorika diskussioner kring undervisningskultur och matematiskt innehåll.

Sen kommer då fredagen – och det är väl här skon klämmer. Förmiddag med intensiv undervisning. Tre grupper i Naturkunskap med bara en ynklig kafferast tar på mina krafter. Utan min underbara kollega som teckentolkar mig vet jag inte riktigt hur det skulle gå. Hon ger mig lite extra andrum i en intensiv men rolig förmiddag. Efter lunch är det dags för fredagseftermiddagen tillsammans med kvalitetsutvecklarna på Västra Engelbrektsskolan. Alltid roligt att träffa alla och programmet är relevant och intressant. Problemet är bara att där någonstans behöver jag runda av veckan vilket inte alltid ryms innan dagen avslutas. Kommer på mig själv vecka efter vecka att det finns saker som inte är kollade, fixade eller reflekterade och det känns i kroppen när veckan får ett intensivt slut, in i kaklet så att säga. Sammanfattningsvis är mina veckor roliga, utmanande och lärorika med massor av input….och lite mer än hundra blir det nog om jag ska vara kritisk. Ska skärpa mig till nästa halvlek och prioritera bättre. Lovar!

20131020-155010.jpg

Skolpolitik

Nu tänkte jag ge mig in på ett område som jag egentligen borde undvika, nämligen politik, men med ett valår framför oss och med gårdagens partiledardebatt på svt i färskt minne så kan jag inte låta bli. Lyssnade förundrat i går på när politikerna kastade statistik och historiska misstag i ansiktet på varandra utan antydan till att ta in vad de andra sa.
Hur vore det istället med en samling kring skolan över blocken och över partigränserna.
En diskussion där man pratar med lärarna och inte om lärarna. En diskussion som inte utgår från pengar (lärares löner och gruppstorlekar) utan en djupare diskussion med förankring i aktuell forskning som kan kokas ner till vardagsnära metoder som ger bevisad effekt. En satsning på tid och struktur för kollegialt lärande där lärares samlade erfarenhet kan förfinas, delas och nå ut till eleverna i klassrummet, det digitala eller IRL. Mitt bidrag till detta är dessa två bilder som jag fotograferade vid Karlstad Universitet då jag och flera andra handledare inom matematiklyftet var på två dagars utbildning. Arne Engström, universitetslektor, docent och forskare sammanfattade då professor John Hatties forskningsöversikt med över 80 miljoner elever (källa: SKL). I denna förkortade sammanställning av vad som gör skillnad för elevers resultat är utvecklingen kopplad till att vi fokuserar på just undervisningen och insatser med stora effekter på resultaten är följande:

– utvärdering av undervisningen
– att läraren är tydlig i sin undervisning
– feedback från lärare till elev
– omfattande stöd till elever i svårigheter
– accelererad undervisning för duktiga elever
– insatser för att minska störande beteende

Inget av ovanstående hörde jag nämnas vid gårdagens debatt, i stället diskuterades lärarnas löner, gruppernas storlek, betyg i ännu lägre åldrar m.m m.m. Men Hattie säger att det är läraren som gör skillnad – i allafall vissa lärare. Framgångsreceptet har ni nedan, sammanställt av Arne Engström, Karlstad Universitet.

20131007-204314.jpg