Blogga av mig lite

Måste bara få reflektera lite här med er innan jag stänger butiken för idag. Har börjat arbetet med modulen Algebra med mina lärare på Navet. Idag inledde vi arbetet med del två och syftet idag var att få syn på kritiska aspekter i undervisningen som är nödvändiga för att eleverna ska förstå och kunna gå vidare. Innan jag kom till dagens träff med matematiklyftet var jag ganska splittrad. Jag upplevde texterna vi läst denna vecka som krångliga och abstrakta med många nya, svåra ord och sammanhang. Jag var mycket tveksam hur jag skulle kunna angripa dagens innehåll och få till en meningsfull diskussion. Så jag slängde mig ut. Skrev upp följande på tavlan:

IMG_2087

Jag ställde mig vid tavlan och körde bara igång. Jag tänkte att jag låter det rulla på. Själv hade jag otroligt svårt att på min egen kammare hitta alla aspekter som man behöver synliggöra för att lösa uppgiften. Jag hamnade direkt i ett uttryck med bokstäver som symboler och förstod inte riktigt själv hur jag hittade dit. Men nu vet jag. Tack vare vår sammansättning av lärare från åk 1-9 så fick vi till en fantastisk diskussion. Lärarna vågade tänka högt och vrida och vända på sina tankar. De resonerade och kommunicerade. Jag försökte sammanfatta och provocera och här och där krånglade jag också till det, både medvetet och omedvetet. Vi fastnade en lång stund vid symbolen för det okända.
I uppgiften stod det ”n” men med risk för att förväxla det med antalet ”en” så bytte vi till ”z”. Men ”z” med slarvig handstil på tavlan blir ju ”2”…. så fortsatte vi ett tag och landade i att vi inte behöver börja med en bokstav. Vi kan använda en symbol, vilken som helst. Därav stjärnan på tavlan nedan. Nästa steg är förstås att infoga bokstäver som symboler i olika uttryck men jag hoppas ”stjärnan” ska bli en påminnelse om hur viktigt det är att eleverna verkligen förstår bokstävernas användning i algebran.

IMG_2088

Jag är ganska stolt över att jag vågade köra på trots att jag inte hade bilden klar för mig från början. Mest stolt är jag dock över mina modiga lärare som vågar dela med sig, ifrågasätta, stöta och blöta tillsammans. Häftigt också att se hur de närmar sig en gemensam uppgift som denna utifrån sina egna vardagliga erfarenheter och möten med eleverna. Vill du hitta uppgiften i sin ursprungliga form så finns den här på sidan 4.

6 svar på ”Blogga av mig lite

  1. Jag tycker också att det var modigt av dig. Att uttala att man inte är klar över något är en styrka. Man behöver veta vad man förstår och inte förstår.

    Kram

  2. På teknisk utbildning på högskola använde min första matematikprofessor beteckningarna ”julgran” och ”påskhare” för att prata om variabler istället. Ibland ritade han en liten låda eller en triangel, eller nåt annat. Allt för att man skulle sluta fixera vid bokstaven och tänka på innebörden istället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *