Julvila

Nu stänger jag bloggen för i år och önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt År! Vilket år jag haft, så mycket lärande och så många nya kloka och spännande människor jag fått lära känna. Nu är det dock verkligen läge med lite paus för även om det varit roligt och helt fantastiskt lärorikt att gå in i en mix av olika skoluppdrag så har det varit ett vansinnigt högt tempo under hela höstterminen. Så nu lite vila och nödvändig återhämtning. Som en liten julklapp till er vill jag dela med mig av två helt fantastiska texter som har med skolan att göra. Kanske har du redan läst Benjamin ”Beppe” Singers text som han publicerat på Skolvårens blogg. Om inte – här är den – läs den nu! Den andra texten är skriven av Johan Lindström, skolledare och konsult. Den sätter verkligen fingret på känslan av att vara lärare, speciellt denna höst när alla ”experter på skolläktaren” tipsat om hur pisakrisen ska lösas. Om du missat den – här är den – läs den nu! Så värm glöggen, tänd ljusen och hugg in på mina två lästips innan jultomten knackar på.

God Jul !!!

IMG_1967

Googlehygien med Elza

Nu ska jag sköta min googlehygien innan jullovet tar vid på riktigt. Det var så hon uttryckte det, Elza Dunkels, lärarutbildare, forskare och författare, när hon igår var på Tullängsskolan och föreläste. Temat var barn och unga på nätet och föreläsningen var en del av vår 1-1 dag tillsammans med övriga lärare i kommunens gymnasieskolor. Att sköta sin googlehygien, dvs att vara aktiv på nätet, medför att äldre händelser och kanske gamla ungdomssynder sjunker längre och längre ner i googlehistoriken och blir mindre och mindre påtagliga vid nya sökningar. Detta är ett sätt att förhålla sig till det faktum att barn och unga idag tidigt debuterar på nätet och lämnar spår där ”för evigt”. Något vi äldre kanske tycker verkar läskigt men i ungdomarnas värld idag så finns inget annat, de måste bara förhålla sig till det.

IMG_2019

Elza föreläste en hel förmiddag och många nya perspektiv och alternativa synsätt presenterades, ett var att ”fokusera på kärleken”, dvs att fånga de omtänksamma och varma kommentarerna och se bort de andra. Detta är dock ett råd man förstås ändå måste vara vaksam med för vi ska självklart ta barn och unga på allvar som vänder sig till oss och berättar om tråkigheter de mött på nätet. Men man kan själv välja att fokusera på det positiva.

Elza introducerade även begreppet juvenism – en maktstruktur som bygger på ålder och att vi särbehandlar unga. Detta är till viss del en önskvärd maktrelation men det är lätt att vi missbrukar den makt vi har över barn.

Summerar gårdagen med att det känns skönt att Elza med sin kunskap, lugn och fakta utgör en motvikt till de mediapaniker som vi möter nästan dagligen i media kring farligheter på nätet. Om du vill så kan du hitta mer från Elza på hennes forskningsblogg Nätkulturer.

Lathund för mentorssamtal

Halvvägs i läsåret är det tid för delrapport om kvalitetsutvecklaruppdraget på Glanshammars skola. Jag har ju tidigare berättat om PAR-modellen här på bloggen som en metod för kollegialt lärande och ett sätt för lärare att systematiskt öppna klassrummen för varandra. Under terminen har vi, jag och min kollega Fredrik, arbetat fram ytterligare ett verktyg tillsammans med lärarna i Glanshammar: Lathund för mentorssamtal – som är ett konkret verktyg i vardagens arbete med att coacha och leda eleverna i deras skolarbete.

Bakgrunden var ett behov av att likvärdigt, regelbundet och systematiskt möta eleverna och hjälpa dem sätta upp mål för sina studier och följa upp varje enskild elev i deras utveckling. Ett arbetslag på skolan fick två och två iscensätta ett mentorssamtal i form av ett kort rollspel. Övriga kollegor tittade o lyssnade på samtalet och skrev två stjärnor och en önskan från de samtal som spelades upp. Utifrån detta så klippte och sorterade jag och Fredrik och sen satte vi ihop en lathund för samtalen med lärarnas stjärnor och önskningar som grund. Målet var sen att varje mentor skulle träffa sina mentorselever minst tio minuter varannan vecka för dessa samtal och att dessa möten skulle leda eleven framåt i utvecklingen genom regelbunden feedback med lathunden som stöd.

IMG_1947

Inför v.44 gjorde vi en kort utvärdering av upplägget med lärarna som deltar och de flesta hade kommit igång men flera hade upplevt svårigheter att hitta tid i schemat för samtalen med sina elever. Efter jul blir det dags för ytterligare en utvärdering då vi hoppas få veta mer om hur det gått och hur lärarna och även eleverna upplever modellen.